Wednesday 15 July 2015

Bagaimana Guna Emel dengan Berkesan

Kita hidup dalam era lambakan informasi. Terlalu banyak informasi yang datang setiap hari sampaikan kita sendiri tenggelam dalam informasi.

Salah satu cara untuk menguruskan informasi dengan betul adalah melalui emel.

Emel ibarat peti surat di rumah kita. Posmen akan menghantar setiap hari risalah dan surat baharu. Kita pasti tenggelam dengan informasi jika kita tak pandai menguruskannya.


Pembahagian Emel Akaun

Salah satu cara terbaik adalah membahagikan emel kepada tiga jenis emel.

Saya mendapat tahu tip ini apabila terbaca sebuah artikel bagaimana anak muda generasi Y menguruskan emel mereka. Ketika itu saya masih lagi budak hingusan dalam dunia internet ini.

Bahagikan kepada emel:

1. Emel kerja
2. Emel peribadi
3. Emel sosial


Emel Kerja

Emel kerja melibatkan emel-emel yang akan masuk berkaitan kerja kita.


Emel Peribadi

Emel berkaitan dengan minat kita


Emel Sosial
Saya gunakan semua emel sosial saya dalam hal ini. Jadi setiap apa-apa pemberitahuan terus ke emel dari Facebook, Twitter, Instagram ataupun mana-mana sosial media masuk dalam emel ini.


Walaupun ada yang menggunakan kaedah penyisihan dalam satu emel, saya dapati cara itu tetap akan membuat saya berserabut. Lebih baik saya asingkan awal awal lagi.

Lagipun kita boleh login multiple akaun dalam satu satu browser atau pun telefon pintar.



Sisih Kepentingan Emel

Dalam gmail, ada fungsi untuk label.

Mari kita belajar

Label



Gunakan fungsi Star

Kita boleh membahagikan kepada beberapa warna star.

Saya suka guna sehingga 5 jenis Bintang








Load disqus comments

0 comments